понеділок, 27 лютого 2017 р.

Тема. Що таке право. Павові відносини.

                                                                (з досвіду роботи  Молнар Г.Й.)

        Тема. Що таке право. Правові відносини.
Мета: пояснити учням, що таке право, галузь права та норма  права, познайомити їх із процесом виникнення права у суспільстві: на прикладах з життя показати, як ці правила діють; наводити приклади правових норм та розрізняти їх види, розвивати вміння характеризувати правові відносини та наводити при­клади правових ситуацій; виховувати правильне ставлення учнів до правил співжиття людей та необхід­ності їх дотримання.
 Тип уроку: комбінований.
Форма уроку: урок з використанням інтерактивних техно­логій.

ХІД УРОКУ

I.                  Організаційний момент
Цифрова розминка
    14
16
5
10
7
17
18
450
18
       35
       21
23
              226
       300
           40
             36

ВІДГАДАЙ СЛОВО


1
А Б В Г
2
      Г Д Е
3
         Є Ж З
          4
     
И І Ї Й
5
К Л М
6
Н О П
7
     Р  С  Т
8
У Ф Х
9
Ц Ч Ш
0
Щ Ь Ю Я


    П Р А В О В І Д Н О С И Н И

II. Мотивація навчальної діяльності
    Актуалізація опорних знань
      Евристична бесіда. Метод «Мікрофон»
Що таке правило?
Навіщо в житті потрібні правила?
Які правила найбільш важливі? Чому?
Перевірка письмового домашнього завдання
Учні презентують власні мініатюри.
III. Вивчення нового матеріалу
  Самостійна диференційована письмова робота
  1-й варіант
Учитель. Розрізняють правила (норми) моральні, релігійні, правові, політичні, етичні, традиційні. Визначте, яких правил сто­суються наведені норми:
а)   поводься так, як би ти хотів, щоб поводились з тобою;
б)   заходячи до хати, привітайся з господарями;
в)   в Україні на Різдво відвідують хрещених батьків;
г)   в транспорті поступайтеся місцем інвалідам;
д)   переходити дорогу необхідно тільки у визначеному для цьо­го місті;
є) перевищення швидкості під час автомобільного руху ка­рається штрафом.
   2-й варіант «Правовий диктант» (необхідно з'ясувати, які з наведених си­туацій є юридичною, а які моральною нормою):
а)   викладач підійшла до учня, який сидів, і почала з ним роз­мовляти. Учень, продовжуючи сидіти, охоче відповідав на запитання;
б)   учень кинув недопалок на підлогу в коридорі школи;
в)   учень запізнився на заняття на ЗО хвилин без поважної при­чини;
г)   учень не привітався з викладачем;
д)   учениця 10 класу не поступилася місцем у трамваї похило­му чоловікові;
є)   учень виготовив ніж з набірною ручкою;
ж) група учнів після відбою бешкетувала в гуртожитку.
Відповіді: норми права: б, в, є, ж; норми моралі: а, г, д.
      «Мозковий штурм»
Обговорити в парах і зробити висновок про те, які з наведених у попередньому завданні, є...
а)   обов'язковими;
б)   найбільш важливими;
в)   загальнообов'язковими:
г)   необхідними;
д)   у разі порушення тягнуть за собою відповідальність.

             Технологія критичного читання
Стор. 10                                     Стор.15

      Знав
    Не знав
Важливо
Не розумію
       +
        _
         !
         ?

 
 Використання методу Хмаринки.

Склади термін із розсіяних слів.



Правові норми це загальнообов'язкові, найбільш важливі та необхідні норми соціальної поведінки.
Сукупність взаємопов'язаних загальнообов'язкових норм по­ведінки, що встановлюються гарантуються та охороняються дер­жавою з метою регулювання відносин у суспільстві, називається правом.
   На основі поданого визначення можна виокремити певні озна­ки, властиві саме праву та його нормам. По-перше, право регулює найзагальніші, найважливіші відносини між людьми, установами, організаціями, державою в ситуаціях, які неодноразово повторю­ються й стосуються багатьох учасників суспільного життя. Пра­во це вияв волі держави, тільки вона може запроваджувати пра­вові норми.
Важливо зазначити, що норми права мають системний харак­тер, це система норм. Норми, закріплені в різних правових актах, не існують незалежно одна від одної, вони узгоджуються між собою, не можуть суперечити одна одній, а навпаки повинні взаємодо­повнюватися. Держава не тільки запроваджує правові норми, а й за­безпечує їх дотримання, використовуючи для цього в разі потреби апарат примусу. Отже, держава гарантує додержання норм права.
На відміну від багатьох інших правил, норми права є загально­обов'язковими для всіх, хто перебуває на території держави, яка їх прийняла, незалежно від бажання, ставлення до права і держави. Ще одна важлива ознака норм права їх формальна визначе­ність. Це означає, що норми права закріплюють у чітких нормах і правилах поведінки, поданих здебільшого в спеціальних доку­ментах.
Робота в зошитах – опорний конспект.
   Записати визначення понять.
Правила, які регулюють відносини між людьми у певній сфері життя (у сім'ї, під час навчання, на роботі), називаються галузями права.
Сімейні відносини регулює сімейне право; відносини на ро­боті трудове; права та обов'язки конституційне; діяльність державних органів адміністративне; питання, пов'язані зі зло­чинами, кримінальне.
Конкретні загальнообов'язкові правила це норми права.
 Колективна робота – скласти схему в зошиті.
У вигляді дерева відобразити взаємозв'язок між правилами (зви­чаями, мораллю, правом тощо), правовими галузями і нормами права.
    Учитель. Відносини між людьми, що регулюються цими норма­ми та законами, називаються правовідносинами. Життєві відносини між людьми та створеними ними організаціями мають різні сторони та форми зовнішнього вияву, включають в себе різноманітні елементи суспільних відносин — не лише правових, а й моральних, релігійних, політичних, культурних, міжнаціональних та ін. Не всі суспільні відносини охоплюються правовим регулюванням. Правового харак­теру набувають лише ті суспільні відносини, що є актами поведінки, які мають соціальну цінність. В юриспруденції правовими відносина­ми вважають лише ті, що пов'язані між собою юридичними правами та обов'язками та охороняються державою. Люди повинні підкоряти­ся правовим приписам норм права. Порушення цих норм тягне за собою владний державний примус з метою добитися від суб'єкта права такої суспільної поведінки, яка відповідає загальновизнаним правовим нормам. Учасники правових відносин в юридичній літературі назива­ються суб'єктами правовідносин.
Правовідносини включають також об'єкт правовідносин та юридичний факт.
Суб'єкти правовідносин це окремі люди, підприємства, установи,організації і вся держава в цілому, які відповідно до норм права виступають носіями суб'єктивних юридичних прав та обов'язків. Суб'єктами правовідносин можуть бути особи право­здатні (тобто носії прав та обов'язків) та дієздатні (тобто здатні свої­ми діями реалізувати свої права та виконувати свої обов'язки). Суб'єктами правовідносин не можуть бути малолітні діти та психіч­но хворі особи, не здатні до правильної оцінки наслідків власних дій, а також організації, що припинили існування.
Об'єкти правових відносин це конкретні речі та види влас­ності, з приводу володіння якими суб'єкти вступають у правові від­носини між собою.
Юридичний факт права це передбачені законом обставини, з настанням яких виникають, припиняються або змінюються пра­вові відносини. Такі життєві обставини поділяють на дві групи — дії, що залежать від волі суб'єктів правовідносин, та події, що не залежать від їхньої волі (стихійні явища, народження та природна смерть людини, досягнення нею повноліття тощо). Законність пе­редбачає поділ дій людей на правомірні (тобто такі, що відповіда­ють правовим приписам) та неправомірні (правопорушення). Юри дичні факти формулюють гіпотези правових норм. Вони мають досить велике значення для правового регулювання суспільних відносин у повсякденному житті.
IV. Підсумки уроку. Тест.
ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
1.   До яких норм належать такі ситуації:
а)    перехід вулиці у недозволеному місті;
б)    кожен громадяни повинен сплачувати податки;
в)   любити ближнього свого;
г)    поступатися дорослим місцем у транспорті;
д)   носити брудне взуття?
2.   До яких галузей права належать такі правові норми:
а)    розірвання шлюбу;
б)    працевлаштування;
в)   порушення правил громадського порядку;
г)    вживання спиртних напоїв;
д)   невиконання батьками обов'язків щодо своїх дітей?
V. Диференційоване домашнє завдання
1 група.   Опрацювати 2 параграф підручника.
2 група.   Пар. 2 + підготувати синкан до слова «право»
3 група.   Пар. 2 + підібрати по 2-3 приклади правовідносин.



Немає коментарів:

Дописати коментар