понеділок, 27 лютого 2017 р.

                                                                                  ( З досвіду Молнар Г.Й.)           
Бінарний уроку з історії  України та технологій
                                       8 клас
Тема:  Побут і культура козаків. Практичне заняття.
Мета: Повторити і узагальнити матеріал з теми «Українська козацька держава», охарактеризувати побут та культуру козаків у вільний від походів час ( а саме одяг, звичаї та їжу), ознайомити учнів з технологією пошиття козацьких шароварів та технологією приготування українського напою; удосконалювати навички учнів у виокремленні потрібної інформації із джерела, ознайомити учнів із походженням крилатих висловів «за компанію і жид повісився», «випити на коня»; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість;виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до звичаїв та традицій українського народу.
Тип: бінарний урок.
Обладнання: мультимедійна система, слайди по темі, відеозапис (приготування вареників), роздавальний матеріал для практичної роботи.
                           Хід уроку



І. Організацій учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Курінь».
Запитання до учнів:
1.     Той, хто очолював полкову канцелярію. (Полковник)
2.     Здійснював управління державним і військовим господарством. (Обозний)
3.     Той, хто відповідав за бунчук. (Бунчужний)
4.     Як називали мисливський і рибний промисли в середній течії Дніпра. (Уходництво)
5.     Гетьман Правобережної України з 1663-1665 рр. (Тетеря Павло)
6.     Ним був Самойлович, Брюховецький, Виговський. (Іван)
7.     Вільна озброєна людина. (Козак)
8.     Важливе місто-фортеця, яке обороняв Богун під час наступу поляків 1654-55 рр. (Умань)
9.     Як називалася комісія, яка наглядала й контролювала бюджетні надходження й витрати. (Лічильна)
10.                       Старшинське землеволодіння мало дві форми: приватне і рангове. Приватне означало спадкове, а що означало рангове?  (Тимчасове)
11.                       Країна, на землях якої існували козаки. (Україна)
12.                       Трагічний період в історії України після смерті Б.Хмельницького. (Руїна)
13.                       Речі (крім одягу та зброї), що становили спорядження військовослужбовця, а також військове спорядження коня. (Амуніція).
Уважно про читаймо перші літери кросворду. Що ми бачимо?

ПОБУТ І КУЛЬТУРА.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

Отже, тема сьогоднішнього уроку «Життя та побут козаків ».
 Урок сьогодні у нас незвичний. Ми проведемо  практичне заняття.
Подивіться на малюнок, скажіть на чому розташовані літери?
Діти: (На курені)
Вчитель: А що для козаків був курінь?   (житло)
А які ще асоціації викликає у вас слово «козак»?
( вуса, шаровари, оселедець, кінь, свобода, вільна людина…)
Вчитель історії: Сьогодні ми розглянемо життя козака у вільний від походів час. Що є складовими життя козака?





їжа

ремесла

одяг

житло
Вправа «Дерево асоціацій»  

культура

виховання

звичаї
 






Вчитель.  Учні, сьогодні робота на уроці буде побудована таким чином:
змагатимуться між собою наші козаки-хлопці. З цією метою вони будуть поділені між собою на два курені: курінь Дмитра Вишневецького та курінь Петра Сагайдачного. Дівчата перебуватимуть у зимівниках . При потребі вони становитимуть групу підтримки нашим хлопцям – козакам.
Подивіться на слайд. Нагадаймо правила для козаків.

 Козацькі правила
         Поважати кожну людину.
         Найбільша шана – старшим людям.
         Вживати ввічливі слова.
         Допомагати слабшим.
         Особлива подяка батьку і неньці.
         Героїчна відвага на полях бою.
         Щира любов до своєї Вітчизни.
         Життя віддай за рідний край!

А ще пригадаймо приказки про козаків. Учні пригадують приказки:


      Козача  потилиця  панам-ляхам не хилиться.
      Піду на Низ, щоб ніхто голови не гриз.
      А що козаку треба-степу, хліба й неба.
      Де байрак, там і козак.


Вчитель :На уроці ми дізнаємось більше про звички, їжу , а саме напої, та одяг козаків. Розкриємо таємниці козацьких шароварів. У цьому нам допоможе вчитель технологій  Бочкор О.Й. Ми підготували відео, яке ви згодом побачите.
IV. Основна частина уроку.

Вчитель. Отже, для успішного уроку нам потрібний хороший настрій. Покажіть свій настрій. Діти картками демонструють свій настрій.






                                    Оформлення класу до бінарного уроку



А зараз змагатимуться кошові отамани.                             Іде реставрація церкви

     Перший етап естафети
Першим етапом нашої естафети буде інтелектуальна розминка «Рахую до п’яти», яка пройде у формі  «Орієнтування за зорями».
Представники команд підходять  до дошки знімають зірку, відповідають: яка подія відповідає даній даті.
1569 р.                                         1615р.
1489р.
1489р.
                                                      1489р.
 1596 р.                                        1621р.
1583р.                                           1616р.
 1566р.                                          1572р.
 1529р.
                                                         1586р
  1566р.                                            1588р.
Другим етапом нашого змагання буде «Полювання на птицю».
Хлопці по черзі підходять до малюнків із зображенням диких качок, знімають з дошки і відповідають на питання, написане на зворотній стороні.
1.     Перша писемна згадка про українських козаків подана під –  1489р.
2.     Найбільш привілейованою верствою українського суспільства була – шляхта
3.     Законодавчими кодексами у ВКЛ були так звані – Литовські статути
4.     «Похожими» на українських землях називали селян, які були – особисто вільними
5.     Багатогалузеве господарство феодала, засноване на праці селян-кріпаків і орієнтоване на ринок називалось – фільварок
6.     Автором трактату «Про єдність Божої церкви під одним пастирем» був – Петро Скарга
7.     Козацький уряд, обраний на Військовій Раді називався –  Кіш
8.     Символом чиєї влади був цей клейнод – гетьмана
9.     Козацький флот складався із легких і маневрених човнів, які називались – чайками
10.          Польський  король, який у 1572 р. першим взяв на службу 300 козаків – Сигізмунд ІІ Август
Обмінялись роботами і перевір.
  Третій етап.
Наступний етап естафети – бліц – опитування,  яке ми проведемо у вигляді гри «Так чи ні, скажи чому?»  
1.     У 1569 р. була укладена Кревська унія, внаслідок якої утворилась Польсько-Литовська держава.   Ні, Кревська унія укладена в 1385р., а у 1569р. було   укладено Люблінську унію, з якої зародилась держава Річ Посполита.
2.     Третім Литовським статутом узаконювалось кріпацтво на українських землях. Так, тому що селян, які прожили на землі феодала 10 років ставали кріпаками, і у разі їхньої втечі дозволялось шукати і повертати їх феодалові впродовж 20 років.
3.     Після Люблінської унії українські землі зазнали адміністративно-територіальних змін. Так, українські землі від ВКЛ передавались до Польського королівства і на них утворювалось 6 воєводств: Белзьке, Волинське, Руське, Київське, Подільське, Брацлавське.
4.     Правом ставропігії на українських землях користувалось Київське братство. Ні, Львівське  Успенське  ставропігійне братство, 1586 р., ставропігія – право підпорядковуватись не своїм єпископам, а Константинопольському патріарху.
5.      Внаслідок Берестейської церковної унії було утворено греко-католицьку церкву.   Так, вона відбулась у 1596 р., було об’єднано католицьку і православну церкви.
6.     Уніатська церква підпорядковувалась константинопольському патріарху і визнавала основні догмати православного вчення .   Ні, церква підпорядковувалась Папі Римському, і в основу було покладено основні постулати католицького віровчення, наприклад вчення про те, що Дух Святий сходить від Бога Отця і  Бога Сина(у православ’ї лише від Бога Отця)
7.     Герасим, Мелетій Смотрицькі, Іван Вишенський були відомими книгодрукарями.  Ні, вони були полемістами, дискутували із уніатами і католиками та відстоювали православну віру.
8.     Перша Січ була заснована на о. Базавлук.  Ні, перша Січ виникла на о. Мала Хортиця у 1556 р., Д. Байда – Вишневецький, а Базавлуцька Січ існувала 1593 – 1638 рр.
9.     Козаків, взятих на службу до польського короля називали реєстровими.  Так, Бо їх було включено до спеціального списку – реєстру, 1578 р. за Стефана Баторія.





               Перемагає дружба.

Вчитель. Існує легенда про походження вислову


 «За компанію і жид повісився»
Ви чули такий вислів?
Компанія - котел у запорізьких козаків. Він мав велике значення для козаків, як хоругва чи литаври. З одного котла їли всі.
Одного разу, коли козаки вирішили виступити в похід, виявилось, що немає грошей. Тоді вони позичили гроші в жида, заклавши свій котел - "компанію". Той дав гроші, не шкодуючи, бо вважав, що козаки не повернуться живими, і продав той котел іншим купцям. А от і ні, похід вдався, козаки повернулися з багатою здобиччю. Як тільки жид забачив їх, то побіг і повісився, злякався, що з нього спитають за компанію. Звідси й пішло - "за компанію і жид повісився".
Любили козаки і хмільні напої: мед, наливку, пиво, але більше всього варенуху, яку Д. Яворницький описує так: «суміш горілки, меду, сушених фруктів, переважно родзинок, винограду, груш, яблук, разом звареними з імбиром і іншими в цьому роді прянощами. До цих пір цей напій є дуже популярним у нас в Україні, оскільки він не лише дуже смачний , а й володіє лікувальними властивостями.


Учениці 8 класу теж спробували приготувати варенуху та вареники. Давайте подивимось, як це відбувалось.
(перегляд відео 7 хвилин)

А тим часом дівчата готують вареники та варенуху . Вони пригощають всіх хлопців та гостей, які були присутні на уроці.

   


             

                   VІ .     Узагальнення знань






































       VІІ. Підсумок уроку.
Вчитель. Наше практичне заняття завершується. Цей бінарний урок ми готували всі разом. Я дякую Ользі Йосипівні за співпрацю, дівчаткам , які  продемонстрували нам козацьку їжу, всім хлопцям , які сьогодні продемонстрували свої знання, підготували зброю ,одяг.
Ми закінчили вивчення теми «Українські землі у ХVІ ст.». Вивчений період є однією із сторінок нашої історії –  цікавої, часто трагічної, і однозначно героїчної. Писали цю сторінку різні люди, представники різних  країн, різних інтересів і станів, та все ж із впевненістю можна стверджувати, що рушійною силою цього історичного періоду стало козацтво, не випадково і час  ХVІ – ХVІІІ ст. називають козацькою добою, досліджувати яку ми продовжимо і на наступних уроках історії України у 8 класі.
Оцінки за роботу на уроці .

VІІІ.     Домашнє завдання.




1.     Скласти кросворд з ключовим словом-козак.
2.     Приготувати вдома козацьку їжу.









































Немає коментарів:

Дописати коментар